Na Rysy ze Słowacji

Piesza trudna 23,0 km 329,5 km
Ilość głosów: 2

Opis wycieczki:

Synowie chcieli na Rysy. Po to, by brutalnie mówiąc - odfajkować tę górę. By postronni zadający pytanie 'A na Rysach byłeś?" dostali odpowiedź twierdzącą i by nie tłumaczyć, że górołażenie synowie uprawiają poważniej. Gdy synowie opowiadają, że chodzą po górach z rodzicami, wiele osób ma skojarzenia następujące - wjadą kolejką, zjedzą coś w barze i zjadą. A my w góry chodzimy często, długo i po to, by się zmęczyć. I dla pięknych widoków oczywiście:)

Rysy każdy kojarzy, każdy wie, z góra z gatunku "poważnych", a że na koncie mamy inne, bardziej wymagające wycieczki i góry? Cóż, tamte nie wzbudzają takich emocji. Dodatkowo stwiedziliśmy rodzinnie, że jak juz rodzinnie idziemy na Rysy, to przyda się do Korony Gór Polskich, a co! Będziemy zdobywać. Sporo z listy już zrobiliśmy.

Znamy możliwości kondycyjne synów (wtedy 13 i 10 lat), pytaliśmy tambylców o szlak etc. (na Rysy wchodziliśmy, ale od strony Polski). Obiektywnie rzecz ujmując - damy radę!

Wstępnie liczymy, że wycieczka zajmie nam 12 godzin. Nocujemy na kempingu na Słowacji w Tatrzańskiej Łomnicy. Wstajemy wczesnie rano, świadomi, że trasa długa i wymagająca: 12 kilometrów po szlaku w jedną stronę i 1200 metrów przewyższenia to nie byle co. Samochodem jedziemy do miejscowości Szczyrbskie Jezioro, a właściwie tuż przed miejscowością jedziemy na parking, znajdujący się przy stacji kolejki tzw. elektriczki. Do jeziora - Podpradzkiego Stawu (czyli Plesa) droga prowadzi asfaltem, sporo ludzi idzie, większość z nich ma taki sam cel, jak my. Od Stawu idziemy niebieskim szlakiem, który malowniczo i powoli pnie się do góry. Na strumieniach mostki, pogoda dopisuje, idzie się dobrze.

Odbijamy w stronę Rysów, idziemy czerwonym szlakiem. Kolejny fragment trasy to trawers - wspiamy się już na bardziej konkretną wysokość, powyżej kosodrzewiny i dochodzimy do malowniczych, nieco z innej planety Żabich Jeziorek. Stromo w górę, łańcuchy, tłok i juz widać schronisko Pod Wagą, gdzie robimy krótką przerwę. Teraz ostatni odcinek, najbardziej malowniczy - podchodzimy i odsłaniaja się widoki: po prawej Wysoka (na której kilka ekip się wspina), niedaleko Waga. Na przełęczy postój, pięknie widać Ciężką Dolinę w dole i Zmarzłe Jeziorko, widok zdominował jednak Ganek. Przepiękny. Taki Ganek wydrukowany na duzym formacie zawiśnie potem w pracy na ścianie.

Dojście na sam szczyt to wejście jak po drabinie, ostro w górę, tłoczno, trzeba czekać, przestoje etc. Nie było to komfortowe. Za to widoki - pierwsza klasa! Synów nieco przytkało z wrażenia - tak wysko jeszcze nie byli i świadomość, że są ponad okolicznymi dolinami była dla nich zaskoczeniem.

Powrót był całkiem miły, z przerwą na herbatę w Schronisku pod Wagą, z ciekawymi rozmowami w schronisku. Na koniec trasy malowniczy słońce zachodziło i oświetlało szczyty nad doliną.

Piekna wycieczka, aczkolwiek odradzamy Rysy w polskie długie weekendy. Straszne tłumy na szlakach. Wiele spotkanych osób obawiało się, że dojdzie do wypadku, bo tłok na niektórych odcinkach był naprawdę spory. Pragniemy przypomnieć, że to wymagająca trasa i wymagane jest odpowiednie przygotowanie, ubranie i sprzęt (dobre buty, plecak z podstawowym wyposażeniem etc.). Pogoda w górach jest zmienna i w razie deszczu osoby z małym doświadczeniem w górach mogą narazić się na kłopoty.

Trasa absolutnie nie dla małych dzieci, dla dzieci w nosidłach, dla osób starszych z kłopotami zdrowotnymi. Słyszeliśmy o rodzicach, którzy weszli na Rysy z dzieckiem w nosidle, ale uważamy, że to nierozsądny pomysł. Sami poszliśmy z dziećmi, ale dzieci zaprawione w bojach, doświadczone w chodzeniu po wymagających szlakach, chodzą dużo i pewnie. Zapewniamy, że przemyśliliśmy sprawę i omówili z synami.

Nie polecamy przy złej pogodzie i przypominamy, że wyższe partie Tatr Słowackich są zamknięte dla ruchu turystycznego od 15 listopada do 15 czerwca.

Autor:

Data dodania: 12/03/2016 23:34:48
Wykres wysokości npm dla trasy z wycieczki: Na Rysy ze Słowacji

Aby dodać ocenę musisz się zalogować lub zarejestrować

Aby dodać komentarz musisz się zalogować lub zarejestrować

Zdjęcia i ciekawe punkty z wycieczki:

Inne wycieczki w pobliżu

Liczba tras: 14 Liczba zdjęć: 14 Liczba punktów: 0
    Piesza trudna

Liczba tras: 6 Liczba zdjęć: 6 Liczba punktów: 0
    Piesza trudna

Liczba tras: 4 Liczba zdjęć: 4 Liczba punktów: 0
    Piesza łatwa
    leśna górska spacer po drodze