Wąwóz Homole i Wysoka w Pieninach

Piesza średnia 11,7 km 305,3 km
górska po szlaku po ścieżkach
Ilość głosów: 2

Opis wycieczki:

Znany i popularny wąwóz Homole w Pieninach kusił nas jako wstęp do wejścia na Wysoką - najwyższy szczyt Pienin. Szlak prowadził przez wąwóz Homole, określany jako jeden z piękniejszych wąwozów w Polsce. Byliśmy kiedyś tam sami, teraz nadeszła pora na pokazanie go dzieciom. Chcieliśmy wykorzystać ostatni weekend sierpnia 2014 roku.

Wąwóz przeszedł remont - kładki i mostki, które pamiętaliśmy jako malowncze i drewniane - ewoluowały na metalowe podesty i stopnie. Stabilne, nowe - ale byliśmy zaskoczeni ich obecnością. Wąwóz prowadzi w górę rzeki, szlak prowadzi raz z jednej, raz z drugiej strony. Sporo stopni, kamieni i korzeni drzew - szlak nie nadaje się na pokonywanie wózkiem, o czym przekonało się kilka osób - musieli zawrócić. Idziemy po terenie Rezerwatu Wąwóz Homole, mijamy skały: Grzebień, Niską i Wysoką, droga pnie się do góry. Na końcu jest kilkanaście stopni schodów z metalowych podestów. Dochodzimy do skrzyżowania szlaku z drogą leśną koło Jameriskowych Skałek. Po prawej mamy górę Homole. Idziemy dalej, drogą leśną. Z lasu wychodzimy koło znaku wskazującego obozowisko harcerzy (zaznaczone na mapie). Zaczynają się łąki.

Łąki są absolutnie przepiękne - zielona trawa aż szczypie w oczy, niebo niebieskie, przed nami majestatyczne drzewo. Bajecznie jest. Idziemy pod górę, nawet przyjemnie się idzie. Przyjemnie się szło prawie na sam szczyt - potem robi się bardziej stromo, szlak trochę sypie się spod nóg, kamienie, ziemia - trzeba uważać. Tuż pod szczytem są kładki i poręcze. Wysoka to inaczej Wysokie Skałki, które mają wysokość 1050 metrów n.p.m. Szczyt jest ponad drzewami, ładny widok na sporą część Pienin i Słowackie rejony przyganiczne. Odpoczywamy chwilę i schodzimy w dół. Do zejścia zmotywowała nas grupa z obozu sportowego, która bardzo licznie się rozgościła na szczycie.

Z Wysokiej postanowiliśmy pójść niebieskim szlakiem wzdłuż granicy przez Przełęcz Stachurówki, Borsuczyny i Durbaszkę do Wysokiego Wierchu i potem za Huściawą zejść żółtym szlakiem do miejscowości Szlachtowa, i drogą do Jaworek, gdzie został samochód.

Szlak prowadził - według mapy - po drodze/ścieżce. W praktyce była do szeroka droga, rozjeżdżona przez cieżkie maszyny do zwózki drewna. Gdyby nie błoto i resztki kory i gałązek wymieszanych z błotem - szłoby się bardzo dobrze. Rozjeżdżony fragment trasy się skończył, przed nami po lewej stronie ukazały się Cervene skalky - leżące po Słowackiej stronie. Świetne! Bardzo malowniczy widok. Potem było już tylko lepiej - widoki z Wysokiego Wierchu pozwalały objąć wzrokiem Pieniny aż po Trzy Korony (bardzo charakterystyczne, nie można się pomylić), wszystkie tereny dookoła, Wysoką za nami. Słusznie to punkt widokowy, jeden z piękniejszych w Pieninach! Tu musimy się przyznać, że szliśmy za ludźmi, nie patrząc na mapę i trochę pomyliliśmy ścieżki. Wrócilismy na szlak i przeszli pomiedzy górami Rabsztyn (po lewej) i Huściawa (po prawej), odbiliśmy na prawo i wędrowali szlakiem żółtym. Szlak biegł przez łąki, do zielonych łąk i niebieskiego nieba dołączyły pasujące kolorystycznie i folklorystycznie białe owieczki. Droga prowadziła w dół, zaskoczeni byliśmy, że aż tak w dół. Chyba niezłe przewyższenia zrobiliśmy;) Wędrówka bardzo nam się podobała: drogą pomiędzy łąkami, potem kamienistą drogą w takim małym jarze pomiędzy polami.

Zaczęły się domy i powrót drogą do samochodu. To nie było przyjemne - droga ruchliwa, pobocza prawie żadnego...

Podsumowując wycieczkę: wąwóz Homole ładny, ale musimy przyznać szczerze, że Wodospady Białej Opawy w Czechach robią większe wrażenie. Wody więcej i bardziej zielono.

Za to łąki powyżej Wąwozu Homole, przy podejściu na Wysoką i potem szlak powrotny, okolice Wysokiego Wierchu - absolutnie cudowne! Do tych łąk wrócimy!

Autor:

Data dodania: 13/03/2016 00:46:53

Aby dodać ocenę musisz się zalogować lub zarejestrować

Komentarze użytkowników ( 1 )

Aby dodać komentarz musisz się zalogować lub zarejestrować

Zdjęcia i ciekawe punkty z wycieczki:

Inne wycieczki w pobliżu

Liczba tras: 12 Liczba zdjęć: 12 Liczba punktów: 0
    leśna górska po szlaku po drodze

Liczba tras: 11 Liczba zdjęć: 11 Liczba punktów: 0
    leśna górska po szlaku po drodze

Liczba tras: 8 Liczba zdjęć: 8 Liczba punktów: 0
    Piesza łatwa
    leśna górska po szlaku po ścieżkach